Uitgevoerd door:
Stichting Weertzzz

Proeverij oudste bierrecept van Weert

Krijg de smaak te pakken tijdens de proeverij van het oudste bier van Weert!

Hemels Witbier, naar een origineel Weerter recept uit 1838
Het klooster van de franciscanen in Weert werd gesticht in 1461 en had van 1614 tot 1936 een bierbrouwerij en jeneverstokerij. Dit franciscaans witbier is geïnspireerd op het originele Weerter recept uit 1838. De receptuur werd teruggevonden in het Utrechtse archief van de Orde van de Franciscanen.

Kloosterbrouwerij
Het gevonden bierrecept is in vroeger tijd gebrouwen in brouwerij Het Slot. Van 1614 tot 1936 was dat de kloosterbrouwerij van de Franciscanen. Behalve dat daar bier is gebrouwen, is daar ook jenever gestookt. Een gevelsteen met de tekst puet en bier buijsen 1747 herinnert nog aan de vroegere brouwerij. Puet staat voor jenever.

Redelijk authentiek
Het Franciscaanse witbier draagt de naam Hemels Wit en is op verschillende plekken in Weert te koop. Het recept is redelijk authentiek met onder meer koriander en boekweit. Wel zijn voor de smaak nog sinaasappelschillen toegevoegd.

WEERTZZZ.NL is een initiatief van René Janssen en Bart Maes. René was eigenaar/directeur van Hofleverancier Jos Poell B.V. in Weert. Bart is directeur van Art-is communicatiebureau en Art-is Mediagroep. Beide hebben een voorliefde voor streekproducten en lokale historie. Dat vertaalt zich naar lokale producten; zoet, zuur en zout en naar reproducties uit de historische verzameling foto’s, prenten en kaarten van de omgeving.

Datum: zondag 5 juni 13:00-17:00

Locatie: Voorhof